شهرستان شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی با طبیعت زیبا، مناطق بکر، دره های سبز و خرم، جاذبه های گردشگری طبیعی و آب و هوای سرد و کوهستانی همواره مامن مسافران و گردشگران بسیاری در فصول مختلف سال است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان؛ این شهرستان  با چشم اندازهای طبیعی بی نظیر خود نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند که سفر به این مناطق طراوات و نشاط خاصی را برای مسافران و گردشگران به ارمغان می آورد چرا که جاذبه‌های فراوان گردشگری این شهرستان بیانگر اهمیت این منطقه است.


ناگفته نماند بسیاری از جاذبه های این شهرستان از چشم گردشگرانی که با این منطقه آشنا نیستند مغفول مانده است ولی اقامت بسیار کوتاه مدت آنان موجب تغییر نگاه آنان شده به طوری که به امید سفرهای بعدی خود این منطقه را ترک خواهند کرد که لازم است به اختصار مناطق گردشگری این شهرستان بپردازیم.



روستای گلیان، ماسوله خراسان شمالی:

روستای گردشگری گلیان در فاصله 20 کیلومتری جنوب شیروان واقع شده است که به حق و بدون اغراق با توجه به مناظر زیبای خانه های مسکونی مطبق آن می توان آن را ماسوله خراسان شمالی نامید. این روستای گردشگری با دره ژرف و پردرخت با دو رودخانه پرآب و خروشان، مقبره بابا توکل، مسجد جامع قدیم، تاسیسات پرورش ماهی قزل آلا، مقبره شمس الدین، برج و باروهای موسی خان و خداوردی سردار یکی از مناطق دیدنی شیروان محسوب می شود.


در سمت جنوب این دره پرآب و جنگل گونه، چهار برج قدیمی وجود دارد که معروف به قله موسی خان است. در حال حاضر گلیان با توجه به مناظر زیبای طبیعی و چشمه سارهای فراوان و باغات پر درخت و النگ زارهایش یکی از مناطق ییلاقی و هدف گردشگری است. از دیگر مناطق دیدنی گلیان می توان به مقبره بابا توکل گلیانی، غار کافر قلعه و گبرخانه که هر دو در سابق مسکونی بوده و اشیای زیادی از آن ها کشف شده، اشاره کرد. هم اکنون مقبره این عالم و عارف بزرگوار و ریاضیدان (بابا توکل گلیانی) در روستای گلیان شیروان مکانی برای راز و نیاز به درگاه خداوند منان و محل نذر و نیاز و نذورات مردم این منطقه است.



زوارم، دره بهشت خراسان شمالی:

روستای زوارم در فاصله 28 کیلومتری جنوب غرب شیروان واقع است که در بین دره ای ژرف و طویل و سرسبز و با مناظر دیدنی فراوان یکی از مناطق بکر و ییلاقی در سطح خراسان شمالی است. دره زوارم که در حدود 25 کیلومتر ادامه می یابد از النگ زار ها، چشمه سارها، کوه های سر به فلک کشیده و دره های پر آب به وجود آمده است که علاوه بر مرتعی بودن آنها انواع و اقسام گیاهان طبی و خوراکی خودرو را به وفور می توان در منطقه ییلاقی جمع آوری کرد. مهم ترین گیاهان دارویی آن عبارتند از  قسنی (کاسنی)، گون، کما، زیره، پونه، درمنه ترکی، پوپک، ساری گل، شقایق، کاکوتی، سیب کوهی، زرد آلو کوهی، گزنه و چریش با توجه به تنوع گیاهان طبی عرق چهل گیاه تهیه شده در این روستا از معروفیت ویژه ای برخوردار است.


معروف ترین مناطق دیدنی دره زوارم نیز عبارتند از:


شخری: مکان ییلاقی مردم زوارم است که دارای انواع اشجار و باغ های بزرگ گردو می باشد، راه 15 کیلومتری شخری با داشتن گذرگاه های صعب العبور بسیار باصفا و دیدنی است، شخری دارای چندین چشمه پر آب است که در سابق محل ییلاق خوانین بود و آثار برج و باروها و خانه های مخروبه بسیاری به چشم می خورد. در تابستان عده زیادی از مردم شیروان و دیگر شهر های خراسان برای کوهپیمایی و استفاده از آب و هوای این ییلاق چند روزی را در آنجا استراحت می کنند.


میم لی: یکی دیگر از دره های پر آب و سرسبز زوارم است که دارای باغ ها و چشمه سارهای متعدد و النگ زارهای فراوان می باشد که اگر این دره را ادامه دهید به زلزله خانه و چقرالنگ و بالاخره تخت میرزا در کوه های شاه جهان می رسد.

 

روستای گردشگری قلعه زو

روستای قلعه زو شیروان در فاصله 24 کیلومتری شمال غرب شیروان واقع است که از شمال با روستای چوکانلو و از جنوب با روستای بیگان در ارتباط است.


چشمه معروف قلعه زو:
در کنار این چشمه معروف و در بین صخره های کوه، حوضی به صورت طبیعی قرار دارد که با قرار دادن دوش، آب چشمه از بالا داخل حوض سنگی می ریزد و به محل استحمام اهالی در تابستان تبدیل شده است. در این منطقه چشمه سارهای کوچک دیگری نیز در بین ذره های سرسبز دیده می شود که دارای آبی بسیار سرد و گوارا هستند چرا که قلعه زو شیروان یکی از شکارگاه های منطقه شیروان محسوب می شود.


این منطقه گردشگری یکی از مناطق بکر برای مطالعه و تحقیق زمین شناسی و فسیل است به طوری که بزرگ‌ترین فسیل های آمونیت کشور در این منطقه قرار دارد و از نظر میکروفسیل منطقه حائز اهمیت است. در قلعه زو شیروان محلی به نام شیخ بابا مورد اعتقاد مردم است.
 

منطقه گردشگری اوغاز:
منطقه گردشگری اوغاز از دیگر جاذبه های دیدنی شهر شیروان است که در فاصله 45 کیلومتری شمال شرق شیروان قرار دارد.

رودخانه کهنه اوغاز و باغ های پردرخت اطراف رودخانه و همچنین مناظر طبیعی روستا تا سرچشمه و گردش آب در لابه لای دره های حفر شده به علت جریان دائمی آب، آبشارهای کوچک طبیعی و آب سرد و گوارا، درختان سرو کوهی، مراتع سرسبز و خرم و دو چشمه معروف بگان و فاطمه خانم و دیگر زیبایی های طبیعت به هر تازه واردی جان می بخشد.


زیبایی ها و مناظر بکر طبیعت این منطقه و آب و هوای مناسب و تمیز بر کسی پوشیده نیست و با عبور از جاده اوغاز هر مسافر و گردشگری برای اتراق در آنجا ماندگار می شود و از جاذبه های زیبای گردشگری آن دیدن می کند.



روستای گردشگری اسطرخی:
روستای اسطرخی در 28 کیلومتری جنوب شیروان واقع است که از روستاهای هدف گردشگری و کوهستانی است و در دره ای نسبتا ژرف قرار دارد که امتداد آن جنوب به شمال شرقی می باشد و رودخانه ای از وسط دره و روستا می گذرد. آبشار اسطرخی که بلندترین آبشار منطقه شیروان است، هنگامی که آب از این ارتفاع بلند و از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار و بید و گردو ریزش می کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می آورد.


این آبشار که در روستا به شارشار معروف است بر بالای آبشار آسیای آبی قدیم و مخروبه ای قرار دارد و دو دامنه شرقی و غربی دره اسطرخی را درختان انبوهی فراگرفته است که بیشتر حالت جنگل را دارد. جاذبه های گردشگری این روستا آبشار آن معروف به شر شر، امام زاده عبدالرحمان(ع) و درخت ارس کهنسال ثبتی آن در چند ساله اخیر نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند به صورتی که مردم شیروان و سایر شهر و استان ها در فصول مختلف سال از این روستا بازدید می کنند.


در وسط روستا مقبره امامزاده ای قرار دارد که به روایت اهالی نام مبارکش شاهزاده عبدالرحمان(ع) فرزند امام سجاد(ع) است که فوق العاده مورد احترام و اعتقاد اهالی است و دارای ضریح چوبی است که اخیرا با خودیاری مردم و زیر نظر اداره اوقاف شیروان مقبره تجدید بنا شده است.


غارهای دیدنی، آبشار، رودخانه، درخت کهنسال ارس با قدمت بیش از 1200 سال و امامزاده عبدالرحمان این روستا باعث دید و بازدیدهای بسیاری از مسافران از نقاط مختلف سایر استان ها شده است که هر ساله از این روستا بازدید می کنند.