قله یمان داغی

عکاس : رضوی

----------------------


واژه ی یامان داغ در زبان ترکی معادل  کوه ســــــــخت است. ارتفاع این قله  حدود 2658 متر و یکی از بلندترین ارتفاعات بجنورد و آشخانه می باشد.
منطقه زیبای یمان داغ در فاصله حدود 25 کیلومتری شهرستان آشخانه  ودر مسیر جاده بجنورد-گرگان قرار گرفته است.
پوشش گیاهی منطقه :
منطقه یامانداغی دارای جنگلهای بسیار زیبا و پوشش گیاهی گستره از آخرین جنگلهای بلوط شرق ایران میباشد . جنگلهای این منطقه از لحاظ تنوع گیاهی در خراسان  مــقام اول را داراست و شامل جنگلهای تنک ، نیمه انبوه و انبوه است.گونه های غالب در پوشش  گیاهـــی آن شامل : بوته های یاس وحشی –درختهای گلابی وحشی – آق باش- آویشن- افرا-زرشک –ارسهای کهنسال- بلوط- کرامیته- زالزالک-بید- باریجه – اناروحشی- گردو- انجیر- گوجه وحشی – گون- درمنه- کرکو و غیره … میباشد.
منطقه یمان داغ از قله های مختلفی تشکیل شده است که بلند ترین نقطه آن قله زیبای قوالی با ارتفاع در حدود ۲۸۰۰ متر می باشد. از چشمه های جاری و زلال آن میتوان به چشمه رنده – گلک و چشمه عشق اشاره نمود. قله زیبای یامان داغی در ارتفاع 2658 متری از سطح دریا قرار دارد.دست یابی به این قله از مسیر های متعددی امکان پذیر می باشد، اما بهترین آنها پس از عبوراز روستای زیبای درکش و قبل از روستای جوزک  می باشد.مسیر دیگر پس از دو راهی جاده درکش است. پس از راهپیمائی در مسیر مال رو و پا کوب شده ای که کاملا واضح و در سمت چپ جاده  می باشد کوه پیمایی شروع می شود. بعضی مسیرهای دیگر صعود عبارتند از: رویشپران و گلک- ناویا – چشمه نرگس لو – دره خونین – اٶلنگ – دره کنداب – دره کنگرزو و …. می باشد. کوتاه ترین مسیر صعود به قله یامان داغی از روستای درکش است.در غرب روستا یالی است (در سمت راست رودخانه)که با شیبی نسبتا ملایم و در زمان کوتاهی ما را به خط الراس خواهد رساند به طوریکه پاکوب آن به وضوح مشخص است.تنها یک چشمه به نام گلک در زبان محلی بمعنای محل رویش گل با وسعت کم (گول لیک) در فاصله دو ساعتی از ابتدای مسیر وجود دارد و از ابتدای مسیر تا این چشمه آب وجود ندارد. چشمه گولک کوچک است و همیشه جاریست. فاصله از چشمه گلک تا قله حدودا دو ساعت می باشد. مسیر پاکوب و مشخص است. با ارتفاع گرفتن و دور شدن از چشمه به تدریج درختچه های جنگلی آرچه (ارس) و بوته های کم ارتفاع نیز خود نمایی می کنند

منبع http://hamyarclub.com/mountains/%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%BA%DB%8C